Přihlášení

Genetická metoda čtení

GENETICKÁ METODA ČTENÍ

Nejedná se o tzv. „moderní“ metodu čtení, nýbrž tato metoda je již používána od začátku minulého století.

Rozdíl mezi genetickou a analyticko-syntetickou (tj. „slabikovací“) metodou čtení:

  • Genetickou metodou čtení se dítě už od počátku učí číst s porozuměním.
  • Vychází z tvarů písmen velké tiskací abecedy, které jsou pro dítě snadněji srozumitelné než tvary malé tiskací abecedy a psacího písma. Nezatěžuje dítě se všemi typy písma najednou (velké a malé tiskací, velké a malé psací), ale postupně.
  • Namísto skládání písmen ve slabiku a následně pak jednotlivých slabik ve slovo, při genetické metodě čtení sestavujeme z jednotlivých písmen rovnou celé slovo (tzn. vynecháváme tvorbu slabik).
  • Vše, co žáci přečtou, si také dokážou zapsat pomocí písmen velké tiskací abecedy.
  • Ve chvíli, kdy děti tvoří vlastní věty pomocí obrázků, děti učící se analyticko-syntetickou metodou se teprve učí číst a psát slabiky.
  • Do prosince uvolňujeme ruku pomocí vhodně motivovaných cviků a procvičujeme ruku psaním tiskacích písmen a slov.
  • Vlastní psaní psacího písma přichází na řadu přibližně od ledna, kdy díky dostatečnému času pro uvolnění ruky mají žáci poměrně dobře připravenou ruku pro psaní a brzy se dostaví i rychlejší tempo psaní.
  • Na konci školního roku děti zvládnou psát slova i věty ve stejném rozsahu jako při analyticko-syntetické metodě.
  • Další informace v článcích zde a zde.

 

ZPĚTNÁ VAZBA RODIČŮ DĚTÍ 2. B, tř. učitelka Mgr. Monika Černeková 

Chtěla bych se podělit o zkušenosti s učením čtení pomocí genetické metody. Nejdřív jsem si říkala, co je to za divný způsob čtení, protože my jsme se učili slabikovat, a k tomu nám na první schůzce řekla paní učitelka, že děti budou číst do Vánoc. Já jsem si pomyslela, že si dělá legraci. Ale měla pravdu. Dcera s tímto způsobem učení neměla žádné problémy a do Vánoc opravdu četla. To jen my dospělí máme zafixovaný náš způsob učení po slabikách a bojíme se něčeho nového, ale není důvod. V lednu se pak děti učily psát. A nemyslím, že to bylo pozdě. Nejdřív se věnovali čtení a uvolnění ruky a pak v pohodě začali psát. Šlo jim to dobře. Takže se nikdo nemusí bát toho, že se dítě nenaučí číst a psát. První třídu jsme dobře zvládli i díky šikovné paní učitelce.

 Marcela Vojnarová

 

 Před nástupem do školy syna písmena a čtení vůbec nezajímaly (na rozdíl od číslic). Uměl napsat své křestní jméno a poznat v něm akorát dvě písmena.

Na konci září už jsme dokázali poznat všechna velká tiskací písmena abecedy bez nějakého velkého učení a mučení. Jako výborná pomůcka se osvědčila klávesnice vytištěná na papíře, kde se pak jednoduchá krátká slovíčka na ní učil „vyťukávat“.

 Od měsíce listopadu byl pak schopen již číst krátké věty. A před Vánocemi jsme začínali číst příběhy z knih určených pro genetickou metodu – samozřejmě zatím všechno velkými tiskacími písmeny.

 Velice se mi líbila učebnice a pracovní sešit, které byly velice přehledné a měly pěkně zpracovaná cvičení.

 Malá tiskací písmenka pak byla hračkou (hodně jich bylo podobných s velkými tiskacími písmeny).

 Jako velké plus musím zmínit, že jsme začínali s psaním psacích písmem až v měsíci lednu.

 (Hodně rodičů má vždy obavy z toho, jak budou jejich děti zvládat psaní). Myslím si, že i pro děti to bylo příjemné a nemusely se „stresovat“ hned od začátku školního roku se psaním. Vše pak do konce školního roku bez problémů stihly.

 Učení se genetickou metodou bylo pro nás naprosto přirozené, jednoduché a zábavné - skládat a číst slova písmenko po písmenku.

 Všem rodičům doporučuji.

 Monika Staňková

 

 Genetická metoda mě velmi mile překvapila. Ze začátku jsem byla taky na rozpacích a to ještě víc, když nám paní učitelka slíbila, že děti už budou o Vánocích umět souvisle číst. Popravdě jsem tomu moc nevěřila, ale opak byl pravdou! Moje dcerka Lucie dělala úžasné pokroky, čtení i psaní jí šlo téměř samo. Samozřejmě veliké díky naší paní učitelce. Všem rodičům bych chtěla vzkázat, ať se ničeho nebojí, protože tahle metoda je opravdu přelomová a dětem jde všechno rychleji.

 Dagmar Sikorová

 

 Genetické metody jsem se neobávala, připadá mi jednodušší.

Psát se opravdu začíná pozdě, vzhledem k lepšímu uvolnění ruky to není na závadu. Možná bych jen podotkla, že poslední písanku nestihly děti ve škole, ale mohly si ji dopsat o prázdninách, byla už jen procvičovací.
Čtení s porozuměním je o moc lepší než beze smyslu opakovat slabiky. V tom jsem viděla velkou výhodu, že děti po pár dnech chození do 1. třídy už UMĚLY ČÍST VĚTY!  Sama bych tomu nevěřila, ale poctivě jsem chodila na dny otevřených dveří, tak jsem mohla na vlastní uši slyšet ten pokrok.
Samo za sebe asi mluví to, že když se Jani připravovala do školy a četla si, naučila tím genetickou metodu čtení i svou mladší sestru Elišku, které tehdy nebylo ještě 5 let.

 Jana Rajcová

 

 Co se týče "genetické metody čtení", tak jsem určitě příznivcem této metody! Netušila jsem ale, že je to známá (stará) metoda, která se používá již od začátku minulého století. Na začátku loňského školního roku mne sice kapku zarazilo, že nemají naše děti v první třídě tabulky na slabiky, že nemají klasický Slabikář, či že nemusíme shánět materiály na vystřihování písmenek, slabik apod. Brala jsem to jako novou moderní metodu, více promyšlenou, tzn.: rychlejší a snadnější pro děti. Nijak jsem po tom více nepátrala, ale určitě jsem se ptala ostatních maminek, které mají také prvňáčky či už starší děti, a divila jsem se, že některé školy to mají tak a druhé jinak.

 Takže jsem ráda, že naše škola 5. ZŠ přichází jako jedna z mála základních škol tady v okolí (dle mého mínění), s touto odlišnou metodou výuky čtení a následně i psaní, se kterým se začalo až od 2. pololetí po procvičování a uvolňování rukou.

 Proto tedy bych určitě tuto metodu doporučila zavést i jiným školám. Samozřejmě bych tímto chtěla uklidnit i maminky nastupujících prvňáčků, ať se této metody nebojí a uvidí sami, že to bude pro jejich děti jen přínosem.

 Děti si nepletou písmena, ze začátku se pořádně naučí tiskací velká písmena a pak to vše další, výhody jak ve čtení, ale také v psaní. A co se týče hlavně čtení, tak veškeré knihy, časopisy, publikace, reklamy v televizi atd. jsou psány tiskacím písmem a ne psacím...

 Já osobně jsem pro moderní a zlehčující kroky a postupy, nebojím se změn, asi nepatřím mezi konzervativní lidi...

 Bohdana Malyszková

 

Rychlý kontakt

Základní škola:
telefon: 558 999 300
email: reditelzavinac 01zstrikop.cz

Školní jídelna:
telefon: 558 999 304

Školní družina: 
telefon: 558 999 305

Kde nás najdete?

Mapa školy

Hledat na tomto webu